Als EBG Tilburg voldoen we aan de eisen die gesteld zijn aan een Algemeen Nut Beogende Instelling. Wij hebben dus een ANBI-status. Dit betekent dat u uw giften mag aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Om aan de ANBI-status te blijven voldoen moeten we enkele gegevens publiceren. Deze vindt u hieronder.
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: |
Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg |
Telefoonnummer (facultatief): |
- |
RSIN/Fiscaal nummer: |
821210774 |
KvK nummer: |
30283269 |
Website adres: |
|
E-mail: |
info@ebgtilburg.nl |
Adres samenkomst: |
Capucijnenstraat 156 |
Postcode: |
5025 LK |
Plaats: |
Tilburg |
Postadres: |
Groenstraat 21 |
Postcode: |
5062 NA |
Plaats: |
Oisterwijk |
De gemeente heeft ten doel (uit de Statuten):
a. God te verheerlijken en Hem de eer te geven die Hem toekomt.
b. Zichzelf op te bouwen in het geloof, de liefde, de hoop en de verwachting van de komst van de Here en Heiland Jezus Christus, naar de gaven die God aan ieder gegeven heeft.
c. In de wereld te getuigen van de gekruisigde en opgestane Heer, door evangelisatie en zending.
d. Zichzelf uit te breiden door gelovigen op grond van hun persoonlijk getuigenis in de gemeente op te nemen.
Deze gemeente is een kerkgenootschap als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in artikel 1 van de statuten.
Als gemeente zijn we lid van de ABC (Alliantie van Baptisten en CAMA-gemeenten). De ABC heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de EBG Tilburg.
B. Samenstelling bestuur.
Het besturen van de kerkelijke gemeente ligt bij het bestuur dat wordt gevormd door de voorziter, de secretaris en de penningmeester van deze gemeente. In onze gemeente is het bestuur gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
De penningmeester is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen. Het bestuur is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening.
C. Doelstelling/visie.
De EBG Tilburg verwoordt in de eerste artikelen van de Statuten wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar structuur, haar organisatie en andere zaken.
D. Beleidsplan.
Momenteel werken we samen aan het stabilisatie van de gemeente op diverse gebieden:
- de geestelijke ontwikkeling (van kind naar jongeling naar vader; 1 Joh.2) van de gemeente
- de saamhorigheid en het gemeentebesef wat daaruit voort mag vloeien
- de roeping van de gemeente om als getuige van Christus in de samenleving dienend aanwezig te zijn
- de financiële ontwikkeling van de gemeente om dit alles (en meer) mogelijk te maken.
Alle deelfacetten van ons beleid zijn gericht op groei. Groei die van binnenuit en vanuit het Evangelie zelf moet plaatsvinden en een beweging in Brabant op gang moet krijgen.
We streven naar een gezonde leeftijdsopbouw van de gemeente waarin alle generaties vertegenwoordigd zijn.
We willen samen het huisgezin van God zijn.
E. Beloningsbeleid.
De beloning van de voorganger van onze gemeente is geregeld in de overeenkomst genaamd aanstellingsbrief. Verder zijn er nog enkele punten vastgelegd in de rechtspositieregeling die beide partijen hebben ondertekend.
Leden van het bestuur ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten.
Het bestuur heeft samen met enkele teamleiders de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de statuten gedelegeerd naar afzonderlijke taakgroepen. Zij behartigen bepaalde taken binnen het gemeente-zijn.
G. Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk gemeentewerk (of gemeente-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de voorganger verricht zijn werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
Begroting 2023 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | |||
Bijdragen gemeenteleden | € 25.000,00 | € 30.552,60 | € 26.000,00 |
Overige inkomsten | € 3.550,00 | € 4.994,14 | € 5.000,00 |
Onttrekking aan reserves | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Totaal baten | € 28.550,00 | € 35.727,11 | € 31.000,00 |
Lasten | |||
Bestedingen voorganger/sprekers | € 18.339,00 | € 20.555,80 | € 20.364,00 |
Bestedingen diensten + overige opbouw gemeente | € 890,00 | € 371,48 | € 1.620,00 |
Huisvestingskosten | € 5.875,00 | € 3.094,13 | € 4.900,00 |
Algemene en beheerskosten | € 5.825,13 | € 2.658,91 | € 3.220,00 |
Naar buiten gerichte activiteiten | € 830,00 | € 730,00 | € 930,00 |
Totaal lasten | € 31.759,13 | € 27.410,32 | € 31.034,00 |
Resultaat | € 3.209,13- | € 8.316,79 | € 34,00- |
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de gemeenteleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de gemeente waartoe zij behoren.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de voorganger en vergoedingen aan (gast)sprekers, de huur van een samenkomstruimte en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
Onder opbouw gemeente zijn opgenomen de kosten voor de verschillende jeugdgroepen en overige geestelijke verzorging.
De algemene beheerskosten omvatten onder andere kosten van het onderling onderhouden van contacten en een bijdrage aan koepelorganisaties.
De kosten voor externe activiteiten omvatten onder meer (financiële) ondersteuning van zendelingen en zendingsorganisaties.
We hebben een rustig jaar achter de rug. Is dat fijn of juist niet ?
Terugkijkend zien we dat er niet veel bijzondere dingen zijn gebeurd. Dat komt mede omdat we alles goed geregeld hebben en er zich geen grote problemen voorgedaan hebben.
Regelmatig zien we nieuwe mensen in de dienst waarvan er sommigen ook blijven ‘hangen’. Van gasten horen we dat ze zich bij ons zeer welkom voelen, dat we een warme gemeente zijn.
Het kindertal is gestaag gegroeid wat op zich fijn is, alleen levert dit soms problemen op met de zondagsschool en heb bemensen ervan.
Daar staat tegenover dat de MP3-diensten die in principe ingepland worden om de muzikanten rust te geven, steeds spontaan uitdraaien op een flinke bezetting van de muziekgroep omdat zij het gewoon fijn vinden om de diensten te begeleiden.
In 2023 hebben we geen doopdiensten gehad.
We hebben van 1 broeder afscheid genomen omdat hij door de Heer is thuisgehaald.
Er zijn 2 baby’s geboren binnen onze gemeente.
Er draaien momenteel 3 kringen. De mensen die op een kring zitten ervaren dat als fijn. Naast de samenkomst op zondag is het ons belangrijkste ontmoetingspunt. Dat nog niet iedereen deel uitmaakt van een kring blijft een punt van aandacht.
Voor een kleine gemeente zijn onze teams toch actief. Sommige zoeken naar uitbreiding.
We ondersteunen momenteel 1 zendeling (zendingsechtpaar).